forsøgsdyrenes værn

Boganmeldelse: Djurens Förintelse

Benævnelser som kødkvæg, malkekvæg, slagtekyllinger, forsøgsdyr, slagtesvin m. fl. angiver tydeligt hvad vi mener om andre levende væsener: at de er sat på jord som en ressource for mennesker, og at de som en sådan ikke besidder nogen egenværdi.

Isaac Bashevis Singer, jødisk forfatter og nobelpristager i litteratur, skrev, at i forhold til dyr, ” er alle mennesker nazister. For dyrene er det et evigt Treblinka,” og den sydafrikanske forfatter og nobelprismodtager J. M. Coetzee skrev, at de systematiske massedrab på dyr i kødindustrien henledte tankerne på, hvad jøder og østeuropæere blev udsat for under Hitlers regime.

Kan den nazistiske vold mod jøder og andre befolkningsgrupper sammenlignes med vores vold mod dyr? Kan udryddelseslejren Treblinka sammenlignes med vores industrialiserede dyrehold og slagterier? I bogen Djurens Förintelse udforsker forfatterne Pelle Strindlund og Henrik Wig forfatteren Isaac Singers sammenligning. De viser, at de argumenter, som nazisterne brugte for deres storstilede drab på jøder – ”vi ariere er mere værd end jøderne, og derfor har vi ret til at dræbe dem” – er identiske med de argumenter, vi bruger til at forklare vores daglige masse-drab på dyr.

Der er ligheder mellem den måde, som de to ideologier organiserer deres vold: fabrikslignende drab efter samlebånds-princippet. Nazisterne mente, at så længe deres drab var “humane” og uden lidelse, så var der ikke nogen problemer, og de kunne endda se på sig selv som værende gode. Idag hævder mange det samme om dyrs død, idet “human slagtning” er blevet et etableret begreb. En del mener, at menneskets behandling af dyr er elendig, men måske har vi ikke forstået, hvor slemt det står til? Djurens Förintelse – som måske bedst kan oversættes til Dyrenes Holocaust – er ikke en bog, der lader én ligegyldig.

”Vores mål er ikke at provokere. Men vi fandt mange og dybtgående ligheder mellem Holocaust og dagens dyreindustri,” siger Henrik Wiig.

Er bogen en krænkelse af de overlevende, har nogle anmeldere spurgt, for analogien er jo ikke ukontroversiel? Nogle kritikere mener ja, andre nej – deriblandt Roberta Kalechofsky, jødinde, forfatter og grundlægger af organisationen Jews for Animal Rights, som så absolut ser paralleller. Selv siger forfatterne: ”Der er naturligvis vigtige forskelle. Målet er ikke at sidestille Holocaust og dyrehold. Vi har været omhyggelige med ikke at bruge mordet på jøderne til at fremhæve massedrab på dyr. Vi ønskede at forstå mekanismerne bag nazismen, hvad der motiverede de industrialiserede mord og sammenligne det med, hvordan vi forklarer, hvad der sker i kødindustrien idag.

Uddrag fra bogen
“De er skabt for os, de skal være til nytte for os, de er en ressource for os – det var kernen i den nazistiske herskermentalitet. Det kan være svært at forstå, hvordan man kan formå folk til at tro på og følge en sådan tankegang. Men idag tror vi på noget, der er meget lig. Forskellen er rollebesætningen. Herskerne er ikke tyskerne, men du og jeg. Slaverne er ikke jøder, men dyr. Lige så indlysende mentaliteten var i Hitlers Tyskland, ligeså indlysende er den for os. Undertrykkelsen af dyr er ikke helt identisk med nazismen, som vi kender den fra 30’ernes og 40’ernes Tyskland. Men de ideologiske grundsten er de samme. Derfor kan vi tale om dyrs undertrykkelse som et udtryk for den samme generelle nazisme, der herskede under Adolf Hitler”.

”Mange tror, ​​at nazisterne var drevet af had mod jøder, men de var overbeviste om, at de gjorde verden en tjeneste. Heinrich Himmler siges at være stolt af den smertefri og hurtige død, han mente jøder fik. Det er det samme argument vi anvender, når vi forsøger at legitimere vores massedrab på dyr.”

Om forfatterne
Pelle Strindlund er magister i religionsvidenskab, journalist og forfatter. Blandt hans tidligere udgivelser er bøgerne Jordens herrar, og At leve etisk og Varje varelse ett Guds ord: omsorg om djuren som kristen andlighet (to sidstnævnte med Annika Spalde). Henrik Wiig er lærer og underviser i filosofi og svensk samt litteraturpædagogik.

Hør forfatterne tale om deres ny bog i det svenske radioprogramMänniskor och tro

Bogen kan bestilles hér