Luftfartsselskaber fragter aber til forsøg

Stærkt belastende transporter
Når det gælder aber, så pakkes de enkeltvis i små trækasser, og også de fragtes først over lange afstande på land – ofte med flere omladninger undervejs fra én lastbil til en anden – inden de når den første lufthavn på rejsen. Her stables de som gods i fragthaller, inden de læsses på flyet. Undervejs omlæsses de i lufthavne til nye fragthaller, med ny ventetid, inden de fragtes videre med et andet fly.
Dyrene kan stå i fragthaller i mange timer og op til et døgn inden transporten genoptages. Undervejs udsættes dyrene for hårdhændet håndtering af de kasser de sidder i, ufattelig megen støj, kulde, træk eller manglende ventilation. For dyrene er alle disse påvirkninger skrækindjagende og så belastende, at mange ender med at blive syge. For slet ikke at tale om dyrenes psykiske tilstand, når de når frem.

Aberne kan komme fra Tanzania, Indonesien, Barbados, den vestindiske ø St. Kitts, Filippinerne, Laos, Cambodia, Vietnam, Kina og Mauritius. En del af disse aber er indfanget i naturen og atter andre kommer fra store avlscentre. Aber lever i familiegrupper, og uanset om de fanges i naturen, eller kommer fra avlscentre, så rives de bort fra den gruppe, der giver dem tryghed, og sendes ud på den lange rejse mod forsøgslaboratorierne.
Hvorhen fragtes de?
Bestemmelsesstederne er forsøgslaboratorier i Europa, USA, og Japan.
Hvorfor?
Handelen med forsøgsdyr er lukrativ. Det er den verdensomspændende forskningsindustri som er årsag til den lukrative handel med og transport af aber. De ansatte på avlscentrene, indfangere af vilde aber, chauffører, lufthavnspersonale, flyselskaber m.fl. tjener alle sammen på handelen med forsøgsaber.
Hvad kan du gøre?
■ Skriv et protestbrev til Air France som flyver med forsøgsaber bestemt for forsøgsindustrien.


Scan koden med din mobiltelefon